Když přišla z Turecka tato smutná zpráva byl jsem zarmoucen. Při tragické nehodě mikrobusu zahynul mladý český reprezentant. Při návratu týmu z venkovního zápasu neletěl žádný přímý spoj a tak hráči dostali volno a mohli se vracet po své ose domů. Někdo čekal na druhý den na letadlo, ale pár hráčů si pronajalo mikrobus i se dvěma řidiči a vydali se na zhruba 550 kilometrů dlouhou cestu domů, protože chtěli trávit čas se svými rodinami. Avšak do cíle již nedojeli. Asi pět kilometrů před cílem došlo k nehodě, kdy řidič nejspíše usnul.
Tohle je opravdu smutná zpráva. Mikrospánek za volantem a vyhaslý lidský život.
Po pár hodinách se objevily zprávy a fotky. Fotky jsem si prostudoval a nechápal jsem je.
Vždyť to auto vypadá docela v pořádku. Jak mohl v tomhle někdo zemřít? Viděl jsem mnohem horší obrázky aut, které šly přes střechu, ale tohle není ten případ. Usoudil jsem, že pokud byl každý v autě připoután pásem nemohlo se nic fatálního stát. Později přišly další titulky.
Ostatní v autě mají drobné poranění, Šural utrpěl poranění hlavy. Nakonec někdo v Turecku oznámil, že Šural při nárazu vypadl z auta, ale ostatní zůstali uvnitř.
Tohle moje názory utvrdilo. Víte ona ta nehoda vypadá jako jedna z těch, co denně ukazují na TV Nova nebo ČT. Taková ta, jak lidé stojí v kolonách než se odstraní následky. Auto sjelo z cesty a pár plechů se promáčklo. Jenže tohle bylo fatální.
Na všech diskuzích se začalo psát: Zase Turecko! Turecké autobusy jsou jako ruská letadla. Pořád samé nehody. Ten řidič by měl jít do konce života do vězení! A tak podobně.
Ano, já je chápu. Ruku na srdce, kdo někdy jel na zájezd autobusem a nepřipoutal se? Téměř každý.
Jenže tohle bylo vlastně osobní vozidlo. Ne ten velký autobus. Prostě Mercedes pro osm lidí. Tak proč se vlastně nikde nenapsalo, že Šural zemřel zbytečně, že kdyby byl připoutaný nic moc by se mu nejspíš nestalo? Nejspíše kvůli pietě. A já pietu respektuji, proto to píšu až dnes, ale chci aby to bylo řečeno.
Ano, je to jen moje domněnka, třeba připoutaný byl a stalo se něco neočekávaného nebo v tom voze pásy nebyly.
Chápu, že mě tady v diskuzi všichni roztrháte, ale já chci jen poukázat na to, že tak jednoduchá věc jako je tříbodový bezpečnostní pás zachraňuje životy. I v tomto případě to dle mého názoru mohlo dopadnout zcela jinak. Mohl si zažít přemet s autem a vystoupit s boulí a oděrkou. Mohl nám dnes v Tiki-Taka říkat jak přežil a že mu zachránil život pás.
Proč se toho nechytil BESIP? Proč neosloví kluby aby, mladým fotbalistům ukázali, že v autobusech vybavených pásy a osobních vozech je prostě pás povinnost a kdo ho nepoužívá riskuje. Co je v tom za frajerství? BESIP v roce 2017 vydal článek ve kterém si může každý přečíst, že pásy ročně zachrání v EU 12 000 životů a že nepřipoutaní řidiči umírají 14x častěji než připoutaní. Cestující na zadních sedadlech pak umírají 4x častěji a 71% mrtvých na zadních sedadlech nebylo připoutaných.
Podle mě je to jasná věc. Vepředu se používají pásy, aby zabránily vypadnutí z vozu a při čelním nárazu může airbag zabíjet člověka, který pásy ignoruje. Vzadu zase při nárazu pasažér může kromě sebe zabít i lidi před ním, takže by na to měl každý apelovat.
Pro mě je logické se i při cestě z hospody v taxíku připoutat. Je to sice třeba pět minut cesty, ale připnout si pás trvá maximálně pět sekund.
Byl bych rád, kdyby alespoň jeden člověk pochopil jakou myšlenku jsem zde chtěl předat.
RIP Šury